ندای مستضعفین

انعکاس مطالب مرتبط با مشکلات مردم محروم و فقیر جامعه

ندای مستضعفین

انعکاس مطالب مرتبط با مشکلات مردم محروم و فقیر جامعه

بایگانی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

بازخوانی مطالبات رهبری در خصوص سبک زندگی مسئولین؛

محمدرضا راستین مرام | چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۴۱ ب.ظ


از ساده زیستی تا اشرافی‌گری

مسؤول در جمهورى اسلامى، یک حدود و وظایفى را باید رعایت کند. زندگى، نوع غذا و مصرف او و اعضاى خانواده‌اش، باید شبیه ضعفاى مردم باشد و در این صورت است که مردم او را از خود و خود را همراه او مى‌دانند

ساده زیستی و دوری از اشرافی‌گری همواره یکی از توصیه‌های موکد ائمه معصوم(علیه‌السلام) و بزرگان دین بر مسلمانان و به ویژه کارگزارن حکومتی بوده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز، این مهم همواره از جانب حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، به ویژه خطاب به مسئولین کشور، مورد تاکید قرار گرفته است.

آینده روشن کشور در گرو آرمان‌گرایی صحیحی ست که در آن خلق و خوی اشرافی‌گری نمی‌بایست جایی در حکومت داری داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در مورد این آرمانگرایی اینطور میفرمایند که:  «ما نظام و کشورى مى خواهیم که پیشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بیدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب آلوده نباشند؛ کشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبراى از فساد باشد؛ طبقه ى اشراف بر آن حاکمیت نداشته باشد - چه اشراف سنتى، چه طبقه ى جدیدى که ممکن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند و به قول آقایان از رانت هاى گوناگون اقتصادى استفاده کنند»

اشرافی‌گری، مانعی برای پیشرفت

ایشان اشرافی‌گری را یکی از موانع اصلی پیشرفت کشور دانسته و همچنین ثروت اندوزی را برای مسئولین امری ممنوع تلقی کرده و خاطرنشان کردند: «در راه پیشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتى ممنوع است؛ غفلت ممنوع است؛اشرافی‌گری ممنوع است؛ لذت‌جوئى ممنوع است؛ به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، براى مسئولین ممنوع است. با این ممنوعیتهاست که میتوانیم به قله برسیم. ما داریم در دامنه حرکت میکنیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم؛ با آن فاصله داریم. آن روزى که ملت ایران به قله برسد، دشمنى‌ها تمام خواهد شد. آن روزى که ملت ایران به قله برسد، معارضه‌هاى خباثت‌آلود به پایان خواهد رسید. ما تا آن روز فاصله داریم»

آفت اصلی نظام های مردمی

رهبر معظم انقلاب، آفت اصلی نظام‌هایی را که با رای و ایمان مردم روی کار آمده اند را، گرویدن مسئولین به سمت رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری دانستند و برخی از تعابیر مانند "پابرهنگان" و "کوخ‌نشینان" در کلام امام (ره)، را به علت اصرار زیاد ایشان بر خدمت رسانی مسئولین به طبقه محروم دانستند و بیان کردند: «از اول پیروزى انقلاب، امام تکیه‌ى بر طبقات ضعفا را اصرار کردند، تکرار کردند، توصیه کردند. تعبیر «پابرهنگان» و «کوخ‌نشینان» جزو تعبیراتى بود که در کلام امام بارها و بارها تکرار شد.

به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم برسید. به مسئولین اصرار داشتند که از اشرافی‌گری پرهیز کنند. این، یکى از توصیه‌هاى مهم امام بزرگوار بود. ما نباید اینها را فراموش کنیم.

 آفت مسئولیت در یک نظامى که متکى به آراء مردم و متکى به ایمان مردم است، این است که مسئولین به فکر رفاه شخصى بیفتند؛ به فکر جمع‌آورى براى خودشان بیفتند؛ در هوس زندگى اشرافی‌گری ، به این در و آن در بزنند؛ این آفت بسیار بزرگى است. امام خودش از این آفت بکلى برکنار ماند و مسئولین کشور را هم بارها توصیه میکرد که به کاخ‌نشینى و به اشرافی‌گری تمایل پیدا نکنند، سرگرم مال‌اندوزى نشوند، با مردم ارتباط نزدیک داشته باشند» 

 ایشان همچنین در دیدار با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی پیرامون دارایی مسئولین، اشرافی‌گری را آفتی برای کشور و اشرافی‌گری در مسئولین را آفتی مضاعف نامیدند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در مورد نحوه زندگی مسئولین در جمهوری اسلامی، حدود و چارچوبی را معرفی کرده و میفرمایند: «مسؤول در جمهورى اسلامى، یک حدود و وظایفى را باید رعایت کند. زندگى، نوع غذا و مصرف او و اعضاى خانواده‌اش، باید شبیه ضعفاى مردم باشد و در این صورت است که مردم او را از خود و خود را همراه او مى‌دانند»

الگو زندگی مسئولین

  نحوه زندگی مسئولین به خصوص در جامعه اسلامی به شدت زیر ذره بین مردم است. زیرا آنان انتظار مشاهده زندگی ای نزدیک به عرف اسلامی از مسئولین خود داشته و مشاهده هر رفتاری خارج ازین عرف موجبات دلسردی آنان از مسئولین خود را فراهم میسازد.

طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام که " الناس علی دین ملوکهم " اگر کارگزاران یک نظام زندگی مرفه و اشرافی‌گونه‌ای را برای خود برگزینند جدای از دلسردی مردمان، باعث ترویج هرچه بیشتر این پدیده شوم در جامعه میشوند.

رهبر معظم انقلاب در همین راستا و خطاب به مسئولین کشور میفرمایند:« مسؤول نظام جمهورى اسلامى حق ندارد به اعیان و اشراف و پولدارها نگاه کند و زندگى خود را با آنها بسنجد؛ حق ندارد خود را با نظایر و اشباه خود در حکومتهاى طاغوتى بسنجد.

آرى؛ در دستگاههاى طاغوتى، یک وزیر، یک مدیر کل و یک رئیس، از زندگیهاى آن‌چنانى برخوردارند؛ ما هم امروز بیاییم و خود را با آنها بسنجیم و بگوییم ما هم وزیر و مدیریم!؟ نه؛ در نظام اسلامى این‌گونه نیست. در نظام اسلامى، این مأموریت، طعمه نیست؛ یک مسؤولیت و یک خدمت و یک وظیفه بر گردن انسان است.

امیرالمؤمنین این را تعلیم مى‌دهد» ایشان همچنین در رابطه با الگوگیری مردمان در نحوه سبک زندگی خود از کارگزاران نظام به این نکته اشاره میکنند که تا وقتی مسئولین خود را اصلاح نکرده و از اشرافی‌گری و اصراف و افراطی گری دوری نکنند نمیتوانند از مردم جامعه این درخواست را داشته باشند که به سمت صفت های مذکور نروند.

ایشان همچنان در یکی از سخنان خود صراحتا به موضوع الگوگیری مردم از مسئولین خویش اشاره کرده و میفرمایند: « نمى‌شود ما در زندگى مادّى مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمى که خیلیشان از اولیات زندگى محرومند.» تذکرات متعدد و تاکید بسیار ایشان بر ساده زیستی و دوری از تجمل‌گرایی و اشرافیت نمود این نکته است که وجود اشرافی‌گری در کارگزاران نظام تا چه اندازه میتواند برای حیات جامعه اسلامی مسموم و مضر باشد.

ایشان با اشاره به دوران قبل از انقلاب و تجملات و اشرافی‌گری‌هایی که در جامعه وجود داشت و برخی از آنان پس از انقلاب نی ادامه یافت اینطور میفرمایند که : «من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکى از شماها معلم بود، یکى دانشجو بود، یکى طلبه بود، یکى منبرى بود، همه مان این طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسى اشراف عروسى بگیریم، مثل خانه ى اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولى ما ریشمان را گذاشته ایم، همین کافى است؟! نه، ما هم مترفین مى شویم. واللَّه در جامعه ى اسلامى هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیه ى شریفه ى «واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها» بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش مى آورد»

ایشان همچنان در یکی از سخنان خود صراحتا به موضوع الگوگیری مردم از مسئولین خویش اشاره کرده و میفرمایند: « نمى‌شود ما در زندگى مادّى مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمى که خیلیشاناز اولیات زندگى محرومند.»

 مردمی باشید

یکی از پیامدهای اصلی رواج اشرافی‌گری در بدنه کارگزاران نظام، دور شدن هرچه بیشتر از مردم جامعه و در نتیجه ایجاد شکاف میان مردم و مسئولین و به تدریج بروز اتفاقات ناگوار در سطح جامعه ایی است که مردم در آن، مسئولین را چیزی جدای از خود می دانند.

حضرت آیت‌ا.. خامنه‌ای با اشاره به این تهدید، در جمع نمایندگن مجلس هشتم شورای اسلامی، با درخواست مردمی بودن از مسئولین، اینطور فرمودند که: « آقایان و خانم‌هاى نماینده سعى کنند مردمى بمانند. مردمى بودن هم فقط این نیست که انسان هر گاهى یک‌بار به محل انتخابات سر بزند. البته آن خیلى لازم است، باید رفت، سرزد، با مردم ملاقات کرد، منقطع از مردم نباید شد؛ در این شکى نیست؛ اما فقط این نیست. نباید ما در جمهورى اسلامى کمک کنیم به ایجاد یک طبقه‏ى جدید، یک طبقه‏ى برخوردارِ اشرافىِ جدید. نباید بگذاریم این کار انجام بگیرد. این هم با دستور و حکم و فرمان حاصل نمی‌شود، با دل، با ایمان، با انگیزه، شدنى است.»

 راه علاج اشرافی‌گری

پدیده اشرافی‌گری مساله‌ای‌ست که در همه نظام ها حتی نظام های اسلامی که بعضا توسط مردم نیز روی کار می آیند وجود دارد.

 بنابراین نمیتوان وجود این مشکل را نادیده گرفت لکن راه حل و برخورد با این پدیده، به دلیل گسترده بودن وگاها تعداد زیاد آن، از طرق قانونی و با اعمال قانون و امثالهم چندان قابل پیشگیری و مبارزه نیست .

 زیرا اشرافی‌گری ابتدا به عنوان عادتی اخلاقی محسوب شده که ممکن است فردی با سطح مالی متوسط نیز این خلق را دارا باشد.

 رهبر معظم انقلاب در رابطه با برخورد با اشرافی‌گری در سطح جامعه اینطور میفرمایند که: «گرایش اشرافی‌گری ، آن چیزى نیست که بشود با قانون و با دادگاه و با بازجویى و با امثال اینها علاجش کرد؛ خیلى سخت‌تر از این حرفهاست. این از جمله مقولاتى است که بایستى فضاى عمومى کشور - احساسات مردم، خواست مردم و به تعبیر رساتر، فرهنگ عمومى مردم - آن را دفع کند تا این علاج شود.

آن کسانى که به اشرافی‌گری گرایش دارند و دلشان براى زندگى اشرافى لک مى‌زند - یعنى خوردن و پوشیدن و زندگى کردن و مشى کردن به سبک اشراف و دور از زندگى متوسّط مردم - یکى از کارهایى که مى‌کنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم به‌وجود آورند که این چیز خوبى است و ارزش است؛ کمااین‌که قبل از انقلاب این‌گونه بود. قبل از انقلاب، مسؤولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبّر و تفرعن و لباسهاى فاخر ظاهر مى‌شدند، یک عدّه از عوام مردم بیشتر خوششان مى‌آمد! فرهنگ عمومى را این‌گونه شکل داده بودند. بعد از انقلاب بعکس شد. لذا کسانى هم که اهل کارهاى اشرافی‌گری بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب مى‌کردند؛ اما امروز بتدریج مى‌خواهند کار را بعکس کنند»

  • محمدرضا راستین مرام

فساد درعمق جان اقتصاد ایران لانه کرده است

محمدرضا راستین مرام | دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۱۹ ق.ظ


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران فسادآلود بوده و نیاز به بازسازی اخلاقی دارد، گفت: فساد در عمق جان اقتصاد ایران لانه کرده است.
مسعود خوانساری در مراسم تجلیل از پیشکسوت اقتصادی «علاء میرمحمد صادقی» در اتاق ایران با تاکید بر ضرورت تبعیت محیط کسب و کار از الگوهای علمی و متعارف اقتصادی، گفت: بازرگانان و صنعتگران به عنوان معتبرترین افراد در جامعه مطرح بوده اند و هنوز هم اخلاق کسب و کار را به خوبی رعایت می کنند و تحت عنوان مسئولیت اجتماعی تلاش دارند تا وظایف حرفه ای خود را نیز به سرانجام برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: در عین حال، کم توجهی واقعی به فرهنگ و پایه‌های اخلاق در جامعه ایرانی نیز مشاهده می شود ولی در نهایت امروز کار به جایی رسیده است که بتوانیم از افراد برجسته ای که علاوه بر رعایت اخلاق حرفه ای کسب و کار مسئولیت اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام می‌دهند، تجلیل کنیم.
وی تصریح کرد: فساد، رکود، فقر و بیکاری سم مهلکی برای پایه های اخلاق در جامعه ایرانی است و بر این اساس، حرکت در مدار اخلاق دستاورد ارزشمندی را برای کشور رقم می زند.
به گفته خوانساری، ایران در دوران انتقال نسلی به سر می برد و فضایی را تجربه می کند که در آن مدیران با تجربه و پیشکسوت جای خود را به مدیران جوان می‌دهند و بر این اساس لازم است تا نسل جدید مدیریتی کشور به غیر از آموزه های فنی نیازهایی همچون اخلاق مداری را نیز به خوبی احساس کنند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: امروز اقتصاد ایران به دلیل بحران اجتماعی و فسادآلود، نیاز به بازسازی فکری و اخلاقی دارد، چراکه فساد در عمق جان اقتصاد ایران لانه کرده و با تقویت اخلاق مداری در فعالان اقتصادی رشد و توسعه پایدار امکان پذیر ست.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ایران برای حرکت در مسیر رشد و توسعه باید رفتارهای فرهنگی را نیز تقویت کند، چراکه فرهنگ موتور پیش برنده توسعه اقتصادی کشور است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی و اقتصاد ایران امروز به الگوهای ملموسی نیاز دارد که در این فضا و سرزمین اخلاق را رعایت کنند و نشان دهند که در همین شرایط فسادآلود نیز می توان کسب و کار کرد و موفق بود.
اقتصاد ایران نیازمند توجه به اخلاق است
همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز اقتصاد ایران نیازمند توجه به اخلاق است و در این راستا سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی می تواند جلوگیری از اسراف، ریخت و پاشهای بی جا و اتکا به تولید داخلی را نهادینه سازد.

  • محمدرضا راستین مرام


     چندی پیش فرصتی پیش امد که به همراه خانواده سفری به خطه سرسبز شمال .انسوی سلسه جبال البرز عظیمت نمایم.

دغدغه ذهنی بنده من همانند خیلی دیگر از هموطنان  ایرانی در این روزها  طبیعت زیبای رود ها و چشمه سارها  وخطرات مختلفی که آنهارا تهدید میکند بود .

برای همین  باعث گردید  که بیشتر به آن  توجه نشان دهم  وباید اذعان  کنم که موارد نگران کنند و درد آور فراوانی  لذت آرامش خاطر مورد خواست سفر را ذایل میساخت تا آنجا که فقط با قانون دنده بیخیالی  وبا این توجیه که دستگاههای مسئول فراوان  وریز ودرشت مربوطه  هستند وکارشون را حتما درست انجام خواهند داد     می شد که  بر ناراحتی حاصل فائق آمد

از بی مبالاتی و بی اهمیتی.مسافران و رهگذران گرفته که از ریختن هر نوع زباله  در کنار جاده ها دریغ نمی کردند    تا آنجا  که در جای جای  مناظر طبیعی این مملکت را   خانه های ویلای آنچنانی  به اشغال خود درآورده اند

 

 نکته آزار دهنده بیشتری که ذهن را بیشتر بخودش مشغول میکند این است که چگونه ممکن است که افرادی  بتوانند عرصه های طبیعی و عمومی این سرزمبن را که متعلق به همگان است را برای خود و به نام خود تصاحب کنند.

 

همه کسانیکه از جاده چالوس گذشته اند  ، مشاهده کرده اند که تقریبا تمام کناره های  رودخانه ها در مسیر چونان ملک شخصی حصار بندی ودیوار کشی شده است . به گونه ای که اساسا برای مردم امکان حتی نظاره کردن طبیعت جاری رودخانه وجود ندارد.

.مگر رودها و حاشیه رودخانه ها عمومی و ملی نیست

در جاهایی نیز قطار  رستوران ها و سفره خانه ها این حاشیه را به اشغال و تصرف خود در اورده اند و فقط با پرداخت پول است که امکان بهره مندی در کرانه رودخانه برای مردم فراهم و امکان پذیر می شود .همین قصه و داستان به شکل اسفبارتری در سواحل دریا خزر وجود دارد.

به گونه ای که با طی کردن  کیلومتر ها مسیر جاده های شمال . به جای دیدن ساحل و امواج زیبای ان سلسله ویلاهای و ساختمان های ان چنانی .مردم را به خصوص اقشار محروم جامعه را از بهره مندی از نعمت زیبای طبیعت و دریا به کلی محروم ساخته اند.

مگر حریم و حاشیه دریا ها حریم عمومی و ملی نیست 

تاسف بارتر وناراحت کننده تر از این ضعیت  ، چگونگی و چرای این وضعیت است. چگونه و با چه فرایندی حقوق بدیهی و اولیه یک ملت با این حجم وسیع مورد تجاوز و تضیح قرار می گیرد.

 

براستی حقوق اکثریت مردمی که از نظر مادی امکان بهرمندی از مواهب طبیعی  این کشور را پیدا نمی کنند را چه کسی اعاده می نماید  مردمی که بیشترین سختی و مشکلات این کشور را تحمل کرده اند و صبورانه منتظر عدالت مانده اند.

ایا با این وضعیت  یکی از اساسی ترین اصول قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران زیر سوال نرفته است.

ا نگاه و مروری  به روی مفاد قانون اساسی به کرات نسبت به حفظ حقوق عمومی وعدالت اشاره گردیده است

به عنوان نمونه به چند بند واز مفاد قانون اساسی اشاره میگردد

 

اصل چهل و پنجم - انفال و ثروت های عمومی از قبیل زمین های موات یارهاشده‌، معادن‌، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب های‌ عمومی‌، کوه ها، دره‌ها، جنگل ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی‌، مراتعی ‌که حریم نیست‌، ارث بدون وارث و اموال مجهول‌المالک و اموال ‌عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود، در اختیار حکومت اسلامی ‌است تا برطبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید، تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معین می‌کند.

اصل چهل و هشتم - در بهره‌ برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان ها و توزیع فعالیت های اقتصادی میان‌ استان ها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد. به طوری‌ که هر منطقه فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات‌ لازم در دسترس داشته باشد.

اصل پنجاهم - در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی وغیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

فصل اول : ذیل اصل سوم قانون اساسی : رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه ، در تمام زمینه های مادی و معنوی

 

 محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی

 

ج - نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطه گری و سلطه پذیری ،قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و
اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می کند.

  پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه

 نیازی به شرح وبست بیشتر نیست  چون مردم همه براین موارد واقف هستند  لذا از دستگاههای مسئول و خصوصا از قوه قضاییه انتظار میرورد برای اعاده حقوق عمومی مصرح در قانون اساسی و همچنین  برای اعاده اعتمادو دلگرمی قاطبه مردم اقدام عاجل و انقلابی را صورت دهند .

  • محمدرضا راستین مرام